Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



lørdag 13. september 2008

Foring og sånn.

Vet ikke om jeg har skrevet det før i bloggen min, hvis det er så, beklager men her kommer det engang til.

De som har lest bloggen min en stund vet at caro er en hund med allergi. Og en hund med allergi reagerer på mye rart, ting man ikke tror har noen direkte sammenheng med det han er allergisk mot. For caro er allergisk mot hustøv midd og 2 typer lagermidd. Da skulle man ikke tro at foret har så mye å si. Eller hva slags godbiter å sånn hunden får. Men det har det.

Caro ble satt på DYRT alergi for, for det er proteiner hundene reagerer på er de allergiske. Og i det foret har det gjordt det slik at proteinene er brutt ned så mye at kroppen IKKE igjenkjenner proteinene. Da raste caro ned i vekt så det holdt...og han fortsatte å klø, å ha sår. Så etter en time hos follo dyrekinikk, Harald Small, ba han meg prøve vom og hundemat. Oppdratt av de innen tørr for bransjen så trodde jeg ikke mine egen ører men tenket ok..hvis vetrinæren sier det så, får vi prøve da.

Jeg kontakter vom og hundemat i trøgstad via mail og forteller om caros situasjon og lurte på hva de anbefalte av for. Fikk ett raskt svar at nr 25 med laks var noe for hunden min. Caro fikk jo fiskeolje, dr baddakays i tillegg i foret sitt, så det virka jo logisk. Han fikk det for å styrke immun forsvaret til caro. Omega 3 å sånn. Jeg drar av gårde deler opp den store blokka på 20 kg i posjoner og vi starter. Og etter 3 UKER er caro 44 kg. Når jeg begynte på foret veide han 38 kg og så ute som en merklig dobbermann. Han var tynn. Så da var det å minske mengden med mat. Og han bæsja jo bare en 3del av hva han pleide. Det fortalte meg at fòr opptaket var maksimalt. Jo mere hunden din bæsjer, jo mindre av foret nyttegjør den seg av det.

Ukene går, og etter ca 3 mnd så er kløa mer eller mindre borte, de dusjene med spesial shampo som var fast 2 noen ganger 3 dager i uka var redusert til en gang vær 14dag. Nå dusjer jeg han ved behov..dvs 1 gang i mnd..max.

Når caro hadde tilbake fall nå så fant jeg ut at caro IKKE kan få for eller gobiter som er tørre. Ei heller gnagebein av oksehud, eller annen hud. For caro begynner å klø selvom han for allergi medisin og små doser kortison, når han får andre ting en våt mat som jeg kaller det. Han får margbein som jeg smører inn med leverpostei. Når jeg trener går det i pølser. Det går bra.

Jeg er kjempe fornøyd med vom og hundematen, og når man drar til trøgstad, der hvor man lager vom og hundematen, blir du altid møt med en god og hyggelig tone. Har de som jobber der tid, slår de gjerne av en liten hyggelig hundeprat. Du føler deg velkommen rett å slett.

Så nå ligger det en ny link på siden min..gjett til hvem...jo vom og hundemat. Ha en forsatt fin helg :)

1 kommentar:

Anonym sa...

hei. så godt å høre at caro er bedre, og funker på vom og hundemat :) det er det aller beste foret du kan gi. allergi, eller ikke! en jeg kjenner har en shæfer,som har allergi, og div annet helsetull. han har hatt diare i 8 mnd, hver eneste dag, og var radmager. etter en dag på v &h var han bra, og har vært det siden. dette er nå 3 uker siden :) klem cathrine og killja