Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



fredag 23. oktober 2009

Fredags kveld...

Synes ikke det er lenge siden det var mandag...tiden går utrolig fort....nesten for fort....men bedre det enn at tiden står stille.

For noen er fredag ensbetydene med tur på byen, ut med venner ol...for andre er det rolig tv kveld som gjelder. For meg...kommer anpå hva jeg skal gjøre i helgen. Om jeg skal tidlig opp eller ikke... hmmm, nå kom jeg på noe....trene på morran...det må jeg få til på ett vis. Er jo på morran at det er konkurranser å sånn. Har bare ett kjempe problem...du finner ikke noe større b menneske en meg...jeg våkner til når kl er rundt 17 jeg...før det er jeg ubrukelig...stortsett. Jeg kan holde det gåene til 4-5 på morran. Alt fra rydde...gjøre pappir arbeid osv....så sovner jeg. Lex der imot sovner ved 23 tiden og vil gjerne ut sånn rundt 9....må innrømme at jeg ikke er like våken på den tiden av døgnet...men må hunden ut så må den ut.

Hadde besøk i dag...en som kjente hu som fikk ett ublidt møte med en tanks....og begravelsen var ikke langt fra stedet jeg bor. Og min venninde og jeg ses ikke så ofte...hu bor ett lite stykke unna..så det var kjempe kos å få besøk.

Vi kom inn på ulv...ett betent tema...hu bor ett sted hvor det nå er 3 stk ulv som har slått seg ned...og den er vist nok en smule nære gående og ikke så sky som en skulle tru at ulver er..... Jeg bor her hvor det ikke er så mye ulv kan man si....og for en gangs skyld gikk det an å prate med noen som synes det er greit at vi har vill ulv...men at det ikke er noe ok å ha ulven så nær når den ikke er så sky lengre.

Fikk høre om en side av ulve debatten man ikke hører så mye om...hvordan politkere og andre forstå seg påere bestemer ting nedover hodene på de som bor med ulv...til noe som gjorde meg mildt forbanna. I mediene kunne man lese at en hund ble tatt av ulv...eiern til denne hunden har fått sikanerende sms og andre mld. Av folk som ikke aner hva som egentlig sjedde eller vet noe om bakgrunnen til eier av denne hunden....! Så får jeg høre at de som vist nok skal vite masse om ulv og rovdyr mener at en ulv ikke kan hoppe?!?!? Rovdyre gjerder på 120 cm skal vist nok stoppe en ulv???????? Vis meg det dyre som er sultent, som ikke kommer seg over ett gjerde på 120 cm! GO DAG!

Som skrevet...har fått se litt mere inn i ulve debatten en den som media viser frem.

Jeg skjønner at media mv helst vil høre fra de som er på hver sin ende av skalan...de som vil utrydde alt av rovdyr slik at dyra dems kan løpe fritt om kring så de slipper å passe på dem...til de som bor mitt i en by og har sett ulv på film men ikke aner hvordan det er å ha en ulv løpende sammen med deg når du rir på tur med hest...ser ulven 50m fra stua de...og tunet hvor ungene leker.

Jeg kommer aldri til å si at vi skal utrydde ulven....har vel mest sagt at ulven skal leve uansett, fordi enkelte av bøndene skriker ulv...og det er ikke det som dreper mest av sauene....men det at de rett å slett ikke har holdt øye med dem....sauene altså.... Det har provosert meg og jeg har blitt en av dem som har sagt at ulven hører til i norsk fauna.

Det som overasker meg er å høre hvor lite sky ulven er der min venninde bor faktisk er....for det er jo det man altid har fått høre at de er.....skye, liv redde mennesker. Og ulver som er i fangsskap er prega på mennesker...lært at de er de sterkeste..så å samenligne de med vill ulv blir heller ikke riktig. Så hvorfor drepe de ulvene som faktisk frykter mennesker fordi dem er blitt jakta på...og hvor de har fått en er faring på at mennesker er ikke noe ok å oppsøke...nå lærer jo ulven at menneskene trekker seg unna...

Hvorfor kan man ikke gjøre som man gjør i med bjørner som oppsøker mennesker...(så det på tv) hvor bjørnen lærer at mennesker er ikke det man bør oppsøke først...og kommer de tilbake...blir gjenganger så kan man drepe dem?

Må da finnes en måte å løse dette på?

Nei...nå må jeg i senga...skal på harry tur i morra....og må opp ikke så lenge etter at jeg sovner...lurer på om greier å lurer meg selv til å sovne før jeg pleier....tviler på det.

Ha en aften fri får nær gående ulv ;)

Ingen kommentarer: