Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



tirsdag 7. juli 2009

Hundehold og føleser rundt hundehold.

For det er det dette innlegget vil inneholde. Har mye i huet for tiden, og da er det enkelte ting man henger seg litt oppi. Trente lp i går, og brått kom ikke de som sa de skulle komme alikevel. Men de som møtte opp fikk en fin trenings økt. Lex er noe vansklig å holde kontakt med. Men momentene sitter sånn delvis, noe sitter veldig bra..andre ikke fult så bra. Han er urolig i dekken..så det er bare å trene i vei.

Vil ikke prate så mye om utslettet til lex, han sov ganske mye i dag, og er de nærmeste dagene som avgjør hvordan dette går.

Kom i prat på treninga i går, litt om omplassering og grunner til å gjøre det. Man kan vel si at man er uenige, noe som ikke er så sjeldent når det gjelder hund at man er det akkurat. For med hunder ligger det masse føleser. Og da blir det lett diskusjoner som nesten ender i person angrep. Det gjorde IKKE praten jeg hadde om omplassering i går. Jeg er ikke avhenig i at folk er enig i hva jeg mener. Jeg prøver noen ganger å overbevise folk, mest er jeg ute etter at folk skal forstå hva jeg mener. At de ikke er enige er ikke så viktig. Men når folk ikke skjønner hva jeg mener tar jeg litt av...

Nå skal jeg skrive om en som vekker masse irritasjon og sinne..han hundeviskern på tvn norge, jeg titter på han, ser hva han gjør, setter meg inn i det han tenker...og ser at han har rett i en del ting. Nå veit ikke jeg hvem alle dere som leser bloggen min er..men jeg mistenker at det er noen som alerede nå kjenner irritasjonen stige, hvordan kan noen mene at en som bruker de hjelpemidlene han bruker ha rett i noe som helst?! Og det antaglig før jeg har sagt hva jeg synes han har rett i. Ser heller ikke borti fra at noen fortsatt vil mene det etter å ha lest det :)Hørt om ordtaket skue hunden på hårene?

Han har rett i at hunden må være i rett sinsteming for å kunne jobbe med den. Han har rett i at havner du i en situasjon, hvor en hund angriper eller forsvarer seg selv, så må du være rolig selv. Han har rett i at det er fører som gjør en hund farlig. For de leser ikke hundene sine. Og han har rett i at anspenthet å frykt går fra fører og følger lina rett ned til hunden.

Jeg er uenig i en del av løsningene han har på de problemene som dukker opp. Jeg er ikke noe fan av han, eller kommer til å starte fan klubb, ei heller starte med pigg osv. Er heller ikke fan av presse hundene blir utsatt for av han i perioder. Jeg titter på han får å lære, lære hvordan man kan tenke hund, men finne andre måter å løse ting på. Eller ikke løse ting på. Han gjør meg nysgjerrig, hvordan har han funnet ut det han har funnet ut? Hva er motivasjonene hans for å bruke de omdiskuterte medtodene han bruker. For vi har jo alle en grunn for at vi gjør det vi gjør. Hvordan rettferdigjør han det han utsetter hundene for?

Jeg veit, hadde jeg skrevet dette på feks canis, så ville jeg blitt sjeldt ut etter noter, fått høre at jeg var en dyreplager fordi jeg i det hele tatt kan se på en som han, enda verre si at han har rett i noe som helst... Det er det som gjør det å trene hund så utrolig vanskelig, alle har meninger om alt fordi følesene styrer oss. Vi elsker jo hundene våre å gjør hva som helst for dem..de er jo en del av livene våre. Så det hadde hvert rart hvis vi ikke hadde hatt føleser ovenfor hundene våre. Jeg tror desverre at man kan gå glipp av veldig mye kunskap hvis følesene våre styrer alt ved og rundt hundeholdet vårt.

Jeg er en som altid har godt mine egen veier... Er nysgjerrig på ting...og greier faktisk å forbli objektiv på enkelte ting. (Men det er bare når jeg ikke lar følesene styre)....og jeg har lært veldig mye om hund og trenings metoder og hvorfor folk gjør det de gjør. Er ikke altid like enig i det de gjør, men jeg har lært noe nytt. Plukker opp noen tips på hvofor jeg ikke får til ting med egen hund, eller aha opplevelser som gjør at jeg lykkes med hunden min.

Og husk...jeg er ingen fan av han hundeviskern, ikke er jeg enig løsningene på en de fleste problemene han løser. Men han for meg til å tenke...han utforder meg og min måte å tenke å trene hund på. Metoder som pigg er jeg ikke fan av...ikke presset jeg har sett han har utsatt enkelte av hundene for. Men jeg kommer til å se på han...for jeg veit at jeg kan finne andre måter å løse de problemene han løser på sin måte. Og en viktig ting til..jeg er IKKE han. Og det håper jeg at de som ser på han med ukritiske øyne husker også...for der kan fort vondt bli ekstremt mye verre.. Egentlig så burde man hatt klarere advarsler til folk som ser på det programet, for første gang så jeg starten, og der stor det at ingen private personer bør bruke de teknikene uten å ha en faglært med seg.... Hvor mange bryr seg om det?

Og at ett stort for merke sponser programmet fikk meg til å skvette ganske høyt i stolen....for det gir en singal effekt som ikke er helt god. Jeg får noe uta av programmet fordi jeg har erfaring og veit hva som er uakseptabelt i min bok og hundehold. Men for en første gangshunde eier....grøss. Eller en som tror at måtene hundeviskern bruker er de ensete alternativene... Har holdt en del kurs og jeg veit hvor "dårlig" mange er til å lese hundene sine..og tror at siden en løser problem adferd eller annet uønska, på den måten der, så kan jeg gjøre det å. Selv om hunden kanskje oppfører seg likt det de ser på tv, så er det ikke sikkert at det er grunnen til at din hund gjør det den gjør. Det tenker ikke folk over.

Kunne sikkert skrevet en hel masse om dette, men jeg tror jeg avslutter her jeg...og leser dere innlegget en gang til så vil dere fort finne ut når følesene mine overtok ;) når objektiviteten brått ble borte ;9 Ser du forskjellen?

Nei, på tide med litt sår stell av lex, som har blogget i dag.

Ha en fin aften.

Ingen kommentarer: