Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



mandag 3. november 2008

Vi er da i ikke i desember ?!?!?

De jeg trener sammen med, kom inn på jula... Vi synes at butikkene ødlegger hele jula. De begynte å selge julemarsipan tidlig i oktober. I dag så kom nidars julegodt. Julekaker er fremme i butikkene. Kjenner jeg blir kvalm! Man kan begynne å selge juleting, sette frem jule saker 1 des. Snart er det vel jul året rundt?

De som vil kverulere vil nok si noe slikt som at det er jo bare å ikke handle de julegreiene enda. Men nå driver byggmaker å sender julereklame, det raklameres for julenr på blader mm. Og dessuten er dette min blogg og mine tanker he he he he he.

Det som gir meg frysninger er når folk tar opp lån for å handlejule gaver. Er vi blitt så jælva grådige at vi MÅ ha de dyreste gavene? At det ikke er tanken som teller lenger? Jeg setter pris på gaver som det ligger en tanke bak. Om den koster en tier eller en hundrelapp er likegydig. De tenkte på meg når de så den eller den tingen. Og det varmer, det er de gavene man husker.

I fjor fikk jeg masse oversakelser på julaften. Jeg fikk alt jeg ønska meg, sterain lys mm. Og de to største overaskelsene kom fra faren min med sambo og søstra mi med hennes sambo. Fatter kjøpte en microbølge ovn til meg, og den brukes hverdag. Dyr gave..JA! Men det er ikke prat om gave til flere tusen kr. Og søstra mi hadde lagt merke til at jeg prata om å skaffe meg fjellsko. Elsker å gå i fjellet og hadde vintersko som var det eneste som dugde i fjellheimen, så av henne og sambo fikk jeg fjellsko. Gaven fra mutter viste jeg om på forhånd fordi caro har støvalergi, og når man lever på trygd så er det å kjøpe en støvsuger en stor utgift. Spesielt når man trenger spes filter. De gavene jeg fikk av søs og mutter, var også bursdags gaven min i år. Jeg furter jo ikke for det. Jeg er kjempe glad for de gavene. Jeg trengte dem. Dattra til fatters samboer er student og vet hvordan det er å snu på kr for å få det til å gå rundt. Hu lurte på hva jeg ønska meg... jeg tipsa om noen lys man kunne få kjøpt billig på nille som jeg kunne ha i utelyktene mine. Og ett par andre ting som var rimlige. Jeg var glad for de lysa jeg fikk, de lyste opp lyktene i romjula.

Jeg gir det lommeboka mi forteller meg at jeg kan gi bort. Og det vet fam.

Jula er på ville veier når man kjøper tver mm til flere tusen kr. har man råd, greit nok. Men har man ikke råd. Det er ikke noe å skamme seg over, og opplever du at folk blir sure fordi at gaven du ikke gir er DYR nok.... da vet de ikke hva jul er!!!!!! Det er ikke om å gjøre å ha de dyreste gavene. Jula er en tid for hyggelig samvær og god mat.

Hvis du har overflod av penger, så tenke på de som ikke får noen gaver fordi de ikke har penger til å kjøpe gaver. Vi har fattig dom i norge, gi heller en kr eller to til de som virkelig vil setter pris på gavene de får. Jeg gir når lommeboka sier at det går bra, for jeg vet at den kr, 10 at den som motar gaven jeg hjelper til med å skaffe.. faktisk setter pris på den og ikke furter over at den ikke er dyr nok!

Ett stort hjertesukk fra en som er kvalm av handelstandens jag etter å tjene på jula og suge oss tomme for penger!!

Jeg gleder meg til julaften, kos med familien, god mat innekos. Åpne gaver som man vet det ligger en god tanke bak. Det for meg er jul. Og jeg, jeg kommer ikke til å ta frem noe julepynt før den 3 søndagen i advent. Gavene, de tar vi etter hvert som ønskene kommer :)

Ha en fin november kveld, til de som skulle tro vi er i desember ;)

Ingen kommentarer: