Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



tirsdag 2. februar 2010

Greit med innetrening.

For i går kveld var det litt kaldt. Vi var hele 3 stk som trente på ullevål i går. Noe som passa meg i går for jeg driver jo å lærer inn lineføringa på nytt. Og jeg varierer ganske ofte med belønig og på spring masjen så bruker jeg nå gobit i hånda for å "presse" han bakover. Han løper en halv meter foran selv om jeg sier på plass. Skal også jobbe inn rett plassering med engang også. Etter gårs dagens trening, ser jeg at innlæringa av lineføringa vil nok ta litt tid, men ikke flere mnd. Bare å være flink til å trene regelmessig å være ekstremt nøyaktig på når jeg belønner.

Fikk også kjørt apportdirigering, veldig fornøyd med lex, kjempe fart ut, kommer rett inn, og siste utsending så satte han seg på plass og holdt fast apporten uten å tygge mer en ett trygg, og holdt den fast til jeg fikk bytta den mot go bit. Veldig bra.

Så etter en grei trenings økt, satte man nesa hjem. Hadde masse tanker i huet om videre trening og kl var lant forbi 01, lex var rastløs, jeg viste at jeg kom til kaste meg rundt rundt i senga, så jeg tok med lex ut på en tur sånn på natta. Lex skjønte ikke helt det at vi skulle ut så seint, men han protesterte ikke for han fikk løpe løs. Lurer på om han skal få en slik tur i natt også, Det beste var at lex var veldig lydhør. Når jeg ropte så kom han og jeg har finni en lyd som gjør at lex respondere ganske umidelbart. Greit å vite at den lyde virker.

Når jeg ser tilbake på våre bølgedaler...lex og meg sine, så har lex blitt mere lydhør etter at jeg har fortalt han hvor grensene går på en måte han forstår. Det er ikke snakk om noe røsk og riv...med lex holder det med stemmen og vise men kroppen at man mener det man sier. Lex er ikke ute etter å utfordere deg, han har bare så lyst til å gjøre det som er litt mere intressant en det man driver med akkurat der og da. Deilig med en lydhør hund. Eks turen i natt, han løp ikke fra meg, han var i næreheten hele tiden og han hørte. Var flink til å gi han gobit vær gang han kom til meg. Igjen..deilig med en hund som er førermyk som lex.

Var så deilig å gå den nattersturen i går at jeg skal se om jeg ikke skal ta en tur i natt også. Var så deilig å kunne gå med hunden løs...det er stille overalt, ikke noe mas og trafikk støy...bare stillhet.... I å med at jeg bor i en blokk er det aldri helt stille. Det er masse lyder hele tiden. Er en grunn til at jeg lengter opp til trysil, der er det så stille og man kjenner at kroppen endelig kan slappe av. Ikke noe stress eller speninger i lufta. Gleder meg til jeg kan dra til trysil igjen. Er noen mnd unna, men slik som dagene flyr avgårde nå, så er dagen jeg kan dra til tysil brott der.

Vi har besøk i leiligheten vår, besøk man ikke kan se...vel jeg ikke kan se...men lex ser det. For han følger noe med blikket her inne. Han kan ligge å titte på ett sted i flere minuter..så blikk han har når han ser mennesker han ikke veit om han skal logre til eller overse....

Når vi er inne på tema...sånne ting man ikke kan se....kom til å tenke på en rideskole hest jeg var stallpasser for..edison..husker ikke rasen...tror ikke de på ridesentert var sikre heller.. Han var ikke helt lik en engelsk fullblods...men han kunne minne om det. Han var litt kraftigere en en fullblods...men noe engelsk var det.

Edison slett med ryggen som veldig mange skole hester gjør. Og en dag så fikk jeg beskjed om å sale opp edison...men edison har vondt i ryggen..ornlig vondt. Han ømmer orntli når jeg føler langs rygg raden hans. Og "jypplingen" som sier at edison skal sales på nekter å høre. Huske at jeg fikk vondt langt inn i sjelen når jeg måtte sale på han. Så kommer sjefen sjøl...han ser at ting ikke er helt som det skal....han spør hva det er...og jeg sier som det er at edison har vondt i ryggen og at "jypplingen" har sagt at edison skal ut på time. Jeg viser på edisons rygg..og lars sjekker også...Edison for fri. Og "juplingen" beskjed om at edisons rygg skal sjekkes før han tas ut til time. Det var en god følese..lars var helt eksepsionell når det gjaldt hester og som han på per gynt rideleir, så var det ikke kynisk utnyttelse av hestene. Han tenkte på hestenes ve og vel og tok hensyn. Kom noen cowboyer etter lars...grøss. Lars var av den typen som tenkte på hestenes rang, som tenkte mere hestenes adferd en det mange gjorde på den tiden. Lars er en av de mennesken jeg aldri vil glemme.

Det er en ting jeg ikke skjønner med edison...for han knegga når jeg kom, vi var gode venner, men når hu andre som stelten også, de dagene jeg ikke var der,,fikk kjøpt edison...så beit edison meg.... Jeg aner ikke hvofor....Og han beit bare når eiern var i nærheten. Når det var bare oss to, eller hu ikke var der, var vi venner igjen. Merklige greier.

Nei, kan ikke sitter her og skrive på bloggen min....må gjøre noe mere nyttig..som å rydde kjøkkent og vaske noen gulver å sånn. Har mere lyst til å blogge...

Ha en fin fin tirsdag..siste rene vinter mnd er begynt..når den er over så er det straks vår :)

Ingen kommentarer: