Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



fredag 15. mai 2009

Lydighets trening :)

Etter å ha rast fra meg på både blogg og sms, fikk jeg tilbud om direkte hjelp dvs en som er med når vi trener og følger oss opp,og fikk beskjed om å droppe spor intil vidre og fikk andre arb oppgaver i mens :) det gjorde godt for da fikk jeg noen timer med kvalitets søvn. For det tilbudet takket jeg jo ja til. Hadde også en laaaaaaaaaaaaaaang tlf samtale i dag men noen som kjenner lex og har sett ham, og fikk mange tips og forslag om hva jeg kunne jobbe med. Og jeg fikk aldri ordet er bare servert. Ble gjordt oppmerksom på aldern til lex og ett par andre detaljer også som er lett å overse. Så jeg takker for det.

Sent i går kveld fant jeg ut at det er på tide å trene litt lydighet igjen og det var flere som ville være med. Vi var totalt 3 stk og jeg var spent på hvor lang tid det tok før lex ble sliten for han har hatt en tendens til å legge seg raskt ned og ramler raskt ut når jeg trener lydighet. Fikk faktisk kjørt igjenom hele kl1 programet uten at han ble kjempe sliten og det er jeg kjempe fornøyd med :)

En tannvisning fikk vi også, veldig bra, han ble sittende. Lex har takk å lov ikke fremdrift over hindret så det kommer jeg ikke trene mere på. For jeg tror den fremdriften fort kan komme.... så da prioriterer jeg lineføring og kontakt. Det er det jeg ønsker mere av, og her hjemme i stua, vil jeg jobbe med bakdelskontroll. Der prøver jeg meg frem, det er faktisk litt artig det å bruke de små grå får å finne løsning på ting. Tenk om jeg hadde hatt mere erfaring med godbit spor også, da hadde jeg vist i hvilken ende jeg skulle begynt. Lydighet er jeg såpass sikker på og har massevis av erfaring med hunder som ikke er A4 og de fleste standar løsningene ikke funker. Det gjør at man får litt flere "verktøy" å bruke får å få til øvelsene.

Jeg veit det har hvert mye negativt å sånn på bloggen min nå, og jeg greide faktisk å fortelle meg selv i dag at lex vil skaffe meg masse erfaring når det gjelder spor og spor trening. Det å få roa en heit men også myk hund. Veit at jeg ikke greier det alene og skal innrømme at det er første gang jeg har greid å be om hjelp så tidlig som nå. Det kan jeg takke Caro for, han lærte meg det...

Nå er det helg, søndag er det 17 mai og tradisjonen tro så skal jeg på skogstur. Lage meg god mat, ha med noe godt til lex og tusler oss en tur i skogen. I fjor var det utrolig dårlig vær, sludda, og jeg hadde på meg vintertøy når jeg var ute på turen min. Var ganske mange i skogen da.. Mulig jeg går en annen vei på søndag enn jeg pleier..vi får se. Må prøve å få trent en lydighets økt til i løpet av helgen.

Lex har lettere for å greie å fokusere på det vi skal uten å måtte snuse ferdig omeråde først, og han vokser litt når jeg stiller forsiktige krav...må bare finne den utolige tynne tråden som skiller det å vokse til å kolapse for den er hårfin! Jeg har ikke kolapsa lex enda, han har dempa meg, så jeg har noe å jobbe med der..finne den hår finne balansen der. For når den er funnet er vi på veldig veldig god vei. Og jeg stiller KUN krav der jeg vet at han forstår hva jeg ønsker.

Og dere, det ser ut som lex og jeg ENDELIG har greid å finne våre "plasser" i forhold til hverandre uten caro. Merker at ting faller på plass....jeg har fått bedre kontakt med lex, lex kaver ikke så fælt i hverdagen lengre....ganske godt det også. Vi savner fortsatt caro men vi har begynt så smått å få til en hverdag hvor vi begge skjønner at det bare er oss to nå... så vi beveger oss i riktig rettning..sakte men sikkert :)

Ha en fin helg :)

Ingen kommentarer: