Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



mandag 25. oktober 2010

Jonte kurs...

Det er kurset jeg har hvert på i helgen, og man kan trygt si at det å gå på kurs hos Jonte krever ganske mye av deg som kurselev. Er du en av de som driver med klikker og shaper...som ikke sier nei til hunden eller ikke er veldig opptatt av lederskap, så er kanskje ikke ett kurs med jonte det du burde melde deg på først. Du burde antagligvis ikke gå på kurs hos han i det hele tatt.

Selv er jeg en som tenker lederskap, og ser hvor tanken om lederskap kommer fra. Jeg er enig i at hunder trenger en form for lederskap, men hva er egentlig lederskap? I dag så er det desverre veldig mange som husker 80 tallet og at man viste lederskap med å straffe og kreve av hunden. Du skal gå inne med makt å fortelle hunden at det er du som er leder..ditt ord er lov.

Slik vil ikke jeg ha det, jeg tenker lederskap som en som forteller hunden at stol på meg, ha tillit til at jeg løser dette. Jeg er også en som forteller hunden at dette er galt. Jeg gjør ikke det ved å banke livskiten ut av hunden. Jeg sier nei, viser med kroppsspråket mitt at dette ikke er lov, og bekfefter for hunden når han avbryter det han gjør at..nå er du flink.

Det jeg er enig med jonte i er at hunden skal føle seg tygg i øvelsen den gjør, den skal vite hva vi forventer av den. Og den skal få lov til å prøve og feile. Den skal være stolt å glad når den ligger i en fellesdekk...ikke ligge i spen fordi den ligger å venter på en ball eller kong. Det blir det sterss av. For er det noe vi alt for ofte gjør feil så er det å belønne hunden i sterss, belønne det at den har fokus på å få en leke.

Det jeg ikke er enig med jonte om er måten man setter hunden i det moduset på. Jeg mener at i stede for å skremme hunden, så kan man vente til hunden er i det moduset og fokuset du ønsker, så kan du belønne med deg selv og kanskje en godbit som er dempende og ikke skaper stress.  Det er hva jeg mener og jeg ønsker med min hund. Jeg har en hund som er litt usikker på verden og avhengi av litt støtte fra fører. Og for meg så passer det å jobbe, gjøre hunden trygg på at det er dette som er riktig. For andre er ikke det riktig. Jeg har ingen ting med om folk jobber med en hund som er i jakt modus, eller er i spenn av forventning. Det gjør folk akkurat som de vil med selv.

Tanken min med å få hunden i en trygg rolig og sikker modus er at sjangsen for overslag og feil i en øvelse blir mindere for du har ikke stresset/forventingen. Det tar lengre tid å lære det inn, men jeg har god tid. Jeg vil ha en trygg å sikker hund. Og jeg veit hvordan jeg skal få det til på min måte. Den består ikke av å skremme livskitten av bikkja eller fortelle at du gjør som jeg sier fordi jeg er din sjef. For meg så finnes det en mellom ting.

Er mulig at jeg nå får Jonte til å virke som en som banker bikkja i øst og vest. Det gjør han ikke, men han er veldig opptatt av lederskap. Han er også veldig klar på at man ikke skal havne i konflikt med hunden, man skal være klar på det man gjør, slik at hunden vet hva den har å forholde seg til. Dette er riktig og dette er galt.

Hvis folk forteller deg at du har ett lederskaps problem....spør dem heller hva de mener med det en å begynne å stille sp om deg selv og ditt lederskap. Spør du 10 personer om lederskap får du 10 forskjellige svar. En god leder får de rundt seg til å blomstre opp og være trygge. Det er mitt svar på hva en god leder er :)

Jeg lærte mye i helgen, jeg fant ut av ett par personlige ting også...og det er følgende...når jeg er på slike kurser som kommer jeg altid til å ha dårlig lederskap, fordi jeg veit jeg kommer til å bli fortalt at jeg har dårlig lederskap. Ganske deilig å ha finni en konklusjon på hvorfor jeg altid får beskjed om at jeg har dårlig lederskap...for da kan jeg gjøre noe med det :)

Ønsker dere alle en fin fin uke :)

Ingen kommentarer: