Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



tirsdag 30. september 2008

Søke med hund vs søke med metalldetektor.

Har en god venn er en lidenskaplig skattejeger..det er det han kaller seg selv på bloggen sin. Jeg liker å lese bloggen hans for han skriver så utrolig godt om sine søker eventyr.

Så på toget på vei til ett sted, så tenkte jeg på fordeler og ulemper med det å søke med hund og det å søke med metalldetektor. Kan vel med engang si at det er ikke sikkert at jeg greier å være så innmari objektiv. Ikke har jeg prøvd å søke med metalldetektor engang. Men det er ikke så nøye. Dere for ta det som det det er..mine tanker om å søke på to forskjellige måter.

Det de har felles er å finne saker å ting. Metalldetektor skal finne metal...hunder kan finne det du ønsker at de skal finne. Der har hunden en fordel...

Vet ikke hvor vansklig det er å bruke en metalldetekor, eller lære seg å bruke den. Men hunder trenger innlæreing på HVA de skal finne. Etter det jeg har skjønt når jeg leser bloggen til skattejegern, så lærer man seg å tyde de forskjellige signalene som detektoren gir. Han skrev noe om å bytte koil...eller noe. Lurer på om det kan sammen lignes med at en hund søker på overvær eller nesa bang ned i bakken. Og på den måten finne det man leiter etter...noen av skattene ligger dypt nede i bakken... Enkelte hunder leiter jo også etter ting som ligger i bakken.... En hund bruker nesa både høyt å lavt for å finne det den skal...

Jeg ser mange likhets trekk samtidig som det ikke er helt likt. For vi som søker med hund legger ut det hunden skal finne i starten selv. Så sant du ikke har jakt hund å skal jage...da er instinktene der. Du må bare lære deg ¨styre dem. En som går med detektor finner det andre har mista med engang. Når hunden har lært seg hva den skal lete etter så finner den det.... Det hender at hunder feiler..da er det ofte førers feil. Det er det med detektor også, for før du vet hva du skal lytte etter så plukker du andres metall søppel. Må si de har noe felles der også...på en måte.

Hunder lever og trenger nok mere stell daglig en det en detektor gjør. Hunden må luftes og fores uansett vær og vind...og hva annet som skjer. En detektor må nok vedlikeholdes, men jeg tviler på at den gjør fra seg inne eller ødlegger ting hvis den ikke blir lufta.

På den andre siden, en hunde eier får masse frisk luft, enten man vil eller ikke. Og når hunden søker..så er det å se noe levende jobbe, gjøre det den har lyst til og synes er gøy, en like stor belønning som når de finner det de leiter etter. Og når man tar en pause, kan man sette seg ned tett inntil hunden, føle ett levede vesens nærvær. Kanskje hunden legger seg ned ved siden av deg, hodet i fanget ditt. Ser på deg med de dypbrune øynene, vi er et team vi to, vi er på lag. Gla i deg jeg.

Mulig en detektor sier det også, hva vet vel jeg... Vet en ting... dager hvor ting ikke går så bra når vi er på spor trening..så ønsker jeg meg en detektor.... men bare for en liten stund. Bare til jeg ser inn i de dyp brune øynene som lyser opp når den ser deg og sporselen :)

Jeg tror nok at min venn skattejegern er glad i sin detektor og jeg vet at han stor koser seg sammen med den. Og han gjør store funn, finner gamle mynter, smykker og annet spennede. Så jeg skjønner at han er blitt hekta... Som han skiver i bloggen sin... det er jakten som er spennende.. som med oss hunde eiere... det er når hunden søker det er spennede...når den finner det den leter etter...det er belønninga.

Tror ikke min venn vil bytte ut detektoren med en hund med det aller første, like lite som jeg vil bytte ut min hunder mot en detektor.

Konklusjon: det er den som søker som avgjør hvilket arbeidsverktøy som er best ;)

Ha en fin høstdag :)

Ble du nysgjerrig? gå inn på www. skattejegeren.blogspot.com, eller trykk på navnet per, du finner det under venner....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
Morsom sammeligning og jeg er enig med deg. Tror nok det er både forskjeller og likheter, og det er jeg glad for når det regner som værst ute og jeg ikke må ut å lufte søkerne. Kan heller bruke dagen til å studere kart innendørs. Og selførgelig er jo ikke søkerne levende som en hund er. Men det er en del likheter også, og den viktigste er nok kjærligheten til det man driver med. Hunden eller søkeren blir aldri bedre enn summen av hva eieren har lagt ned i arbeid og kunnskap om den. Og det vet jeg du har lagt ned enorme mengder av. Stå på kompis. Klem fra Skattejegeren

Anonym sa...

Hei Jimmy!

Du har så dypsindige innlegg at jeg blir helt matt!

Det er alltid veldig artig å lese bloggen din, så bare stå på!

Håper du føler deg litt bedre nå enn du gjorde for noen dager siden!

Håper vi sees på torsdagstreningen:-)

Min "yndlingsmelodi" er jo selvsagt Rockstar (Melodien Trix er oppkalt etter)
http://www.youtube.com/watch?v=DmeUuoxyt_E

Mange hilsener Arne og lille Trix

Jimmy sa...

Takker, så morro at du liket innlegget skattejerger... :)

Korslig å høre at du liker bloggen min, artig å få så utrolige fine tilbake meldinger. Vi ses på tordags treninga :)

Artig å få vite navne valget til trix, skal sjekke ut sangen med en gang :) og ja jeg har det bedre en forje dagen. Har fått noen oppmuntrende sms og tilbakemld. De gjorde veldig godt.

Ha en fin dag :)