Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



tirsdag 19. august 2008

Gode råd og sportrening.

Det tikket inn en sms med mld om sportrening i båstad kl 19... den måtte vi få med oss. vi setter kursen. Regn tøyet ligger i bilen...vi ankommer. Det er opphold. Deilig.

Første hund ut av bilen...fixi, lex sin søster... anne-marit visr hvordan hu gjør det..trekk spor (trekker gjenstand etter seg i sporet). Ut med fixi, og sporet gåes knall bra. I mens har folket fra lia ankomet. Korslig å se dem igjen. Så er det kaoset meg og lex. Full kontroll..neppe. Jeg henger på slep etter en stykk lex som har fått øye på ukjente..som virker kjent. De skal hilses på. Og jeg på slep. Lex er sterk må skjønne, og i langline er rekkevidden STOR... først så kneller en... Gry..så kneller anne-marit...jeg ser en hale og kaos og plutselig står jhon fremover bøyd... tydlig at noen ble truffet i de mere følsomme delene på en manskropp. Det var tre stk på ett sveip, 3 av totalt 5. Det er bare fredrik og jeg som står nogenlunde oppreist.

Så spor..og en hund som gir bånngass...og våt lang line...det er ikke helt enkelt, men rett skal være rett...lex gjorde sine ting riktig og vi slapp unna den unna manøvern før gjenstanden på slutten. Nå gikk lex mere rett på.

Så er det "rå tassen" millie, lex sin tremening. Hu går veldig bra spor og den gjenstanden i enden, DEN ER HENNES! Det er ikke snakk om å gi fra seg den på noen som helst måte... Tenk om lex var like intressert i gjenstand. Andre sporet var like bra på alle tre... Og jeg har funnet ny gjenstand som jeg skal bygge opp på lex.

Så pause hvor sutti skulle rundere, og tips til anne-marit, lån ut øreproper til den som fig..eller som Jhon sa så treffende..hørslesvern følger det med? He he he he he. (Ert ert.)

For sutti har halsmarkering, det vil si at hunden skal bjeffe når han finner menneske som sitter i skogen å gjemmer seg. Sutti er trent for å bli tjenste hund og sitter ca 20 cm unna deg og bjeffer... dvs, rottis som sitter 20 cm fra øret ditt å bjeffer slik at fører skal vite hvor han og menneske han har funnet er.... det er høye bjeff.

Det mørkner og vi bestemmer for å la bikkjene løpe, lex er i perioden hvor han tydligvis lukter godt for sutti gjorde det samme som caro..hoppet opp og red på lex. Verken anne-marit eller jeg så noen signaler på at sutti var ute etter å dominere lex..det var heller ikke caro. Så da er man ops på det.

Etter turen fikk caro vise anne-marit hvor "glad" han er i apporten, og hu ga meg noen gode tips som jeg skal fortsette med.. hver gang caro har apporten i munne så får han en leke som belønning. Ikke henge meg oppi at han slipper apporten. Belønne at han holder den. Det enkleste er det beste...det hender man går seg bort og da er det godt man har noen som kan gi en tips. Tusen takk anne-marit for tips og råd. Dette ga mer smak og vi tar gjerne turen til båsrad igjen for flere treninger. Skal kjøpe ørepopper så kan jeg sitte fig for sutti flere ganger jeg..hi hi hi hi hi.

Var koslig å hilse på klanen fra lia igjen...millie har ett utrolig fint hode... hu er ei knall fin jente. Digger henne, skulle jeg hatt tispe noen gang måtte det hvert henne :9

Det var artig å hilse på alle knerteboerne igjen også. Tror ikke jeg har sett dem siden knertebo cupen. Det mangla to, geir og fluffy, lex sin andre søster. De treffer vi nok ved en annen anledning :)

Skal også jobbe mere med korntroll til neste gang slik at vi ikke meier ned alle som er i nærheten...hi hi hi hi. (vi skal prøve i alle fall)

Nå er det natta. Sov godt :)

Ingen kommentarer: