Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



torsdag 9. desember 2010

Kaldt.

Det er det, det kunne godt hvert noen færre minus grader, men ikke så mange. Jeg er en av de som trives med vinter og sne, og for meg er det å ha sne i desember...se trærne hvite og fine..helt topp. Jeg er vel en av de veeeeeldig få som går å krysse finga for at vi ikke ser pluss grader før i januar slik at jeg får hvit jul. Nå har jeg altid hvert av de som går mot strømmen. Hvis jeg kunne få velge så skulle vi hatt minus 4-5 grader. Når det blir -15 da er det kaldt for meg også. Det ser ikke ut til at lex bryr seg så mye om kulda..vel så lenge det ikke bikker over de -15 for da halter han når han går i løs snø. Nå skal det også sies at lex blir slengt på dekken når  jeg veit at han blir sittende stille lenge i bilen ol. Apropå bil....den imponerte meg i går. For da skulle jeg ut å trene igen...en stund siden sist og bilen skulle brukes... Bilen har stått siden jeg var i degerne den 29 november, og med tanke på hvor kaldt det har hvert..så fant jeg frem naf medlemskortet å forberedet meg på å ringe dem. Forventa ikke akkurat at bilen var særlig villig til å starte..bli med ut i kulda.

Men det å ringe naf, det slapp jeg, for med litt nøling så starta den. Det gjorde sitt til at jeg var veldig tidlig ute til trening. Sendte sms til den jeg trente med at jeg ville være på trenings plassen 45 min tidligere en det som var tiden vi skulle trene. Jeg ankommer tidlig er miljøsvin og lar bilen går litt på tomgang slik at den fikk lada opp baterine litt og få det varmt baki bilen slik at lex ikke frøs. Lex får seg en liten luft i skogen og den jeg skal trene med kommer 15 min etter at jeg ankom. Vi er enige om å trene felt for da blir vi ikke stående stille så lenge av gangen. Så feltet ble tråkka opp...og jeg fant ut at jeg skal ha på meg muckbootsa neste gang. De har litt tykkere såle og høye slik at man ikke blir så fort kald på føttene. Nå rakk jeg aldri å bli iskald, var fornuftig nok til å dra når jeg kjente at jeg begynte å bli kald. Det tror jeg er viktig når man trener...at man drar når man begynner å bli kald..eller setter seg inn i bilen noen minutter . For når du først har blitt kald så tar det så lang tid å bli varm igjen.

Nå litt om treninga. La ut felt...husker ikke hvor stort men la meg gjette 40x30m vil jeg tro. Lex fikk 4 gjenstander og det hadde holdt med 3. Det er veldig dårlig med fert når det er - 10. Jeg så lex løpe over gjenstander flere ganger. Ved mere normal tempratur så slår lex på gjenstanden med engang han er i nærheten av den. Og når vi så hvordan lex sleit med fert, ble vi enig om at den andre hunden..millie..collie millie, skulle få en gjenstand..lagt enkelt...slik at hun fant den uten de største problemene.  Hu tok den første med blikket, andre la vi på samme sted men litt mere skjult. Da slet hun, så hu ble ropt inn, og vist hvor gjenstanden lå, den ble lagt litt mere åpent og milli fant den :) Vi ble enige om at vi skal trene igjen til søndag forutsatt at det ikke blir veldig mye kaldere en -10 pga at hundene sliter med å finne gjenstandene. Men det avtaler vi nærmere på søndag. Da får lex kun 3 gjenstander...jeg skal sjekke hvor stor forskjell det er på tøy og gummi. For bite pølsa av lær fant lex ganske fort. Han var bare ikke veldig intressert i å bære den inn. Kongen medtau på fant han relativt greit. Det samme med en leke av tøy. Pinsvinet hans som er av myk gummi fant han ikke før jeg pekte det ut for ham. Gjenstanden var ganske godt dekka av snø.

Så over til juleforberdelsene..lørdagen som var...(tenk at det snart er lørdag igjen) så kom fatter innom og hjalp meg med å vaske hele leilighete. Vegger, tak og gulv. Ganske deilig å få det unna gjordt. Og det med redskap som gjør at man blir ferdig litt tidligere en når man står med bøtte og klut. Nå er det bare å vaske skapdørene. Det regner jeg med at jeg tar til lørdag. På tirsdag var jeg en tur i oslo..så alle de som stressa innom stappfulle butikker og kjente hvor deilig det var å være ferdig med det å handle julegaver. Handla dem når man hadde plass til å bevege seg i butikkene, kunne gå å titte uten å føle seg tråkka ned. Stå evigheter i kø får å betale for det man har kjøpt. NYDELIG. Sitter nå å tenker ut hvor jeg skal ha juletreet, hva jeg skal dekorere med hvor...og bare koser meg.

I morra blir det tur i skogen, det er spådd - 13, det som avgjør lengden på turen er om lex begynner å halte i snøen eller ikke. Det ser ut som han tåler snøen bedre og bedre for hver dag som går.

Nei, kan ikke sitte her lengre..har klær å vaske og annet å gjøre.

Ha en fin fin dag..kle godt på deg og nyt vinterlandskapet..om det så er mens du sitter å koser deg foran en varm ovn og ser ut. Eller om du er ute og opplever det på nært hold :)

Ingen kommentarer: