Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



søndag 18. oktober 2009

I de sene nattestimer....

For det er det det er nå...de sene natters timer... Av en eller annen grunn får jeg ikke sove...er trøtt som en dupp....lex lurer på hvofor vi ikke har tatt kvelden enda. Vel, lex ligger ved siden av meg i sofan og sover godt...bare jeg som er våken sånn midt på natta av oss to.

Vurderer å ta med lex til vetrinæren for å roe ned meg selv...han har hvert litt slapp de siste dagene, og jeg har oppdaga ett sår/utslett på snuta hans. Hvis de ikke er bedre i løpet av mandagen så drar vi til vetrinæren på tirsdag og får klar het i om jeg har grunn til å bekymre meg eller ikke. Jeg har en liten tendens til å frykte det verste. Mest sannsynlig så er det nok bare en baggatel.

De som har eid eller har syke hunder veit hvordan det er...lex har ikke hvert mye syk for å si det sånn. Har hatt kennel hoste som satt i litt lenge..men som jeg fikk vite var normalt når hunder får kennelhoste for første gang.

Forgje natta satt jeg å prøvde å finne ut når caro viste de første symtomene på at noe ikke var som det skulle. Han var da over 2 år....tror han nettopp hadde fylt 2.... Så jeg kommer ikke til å greie å skru av knotten min før lex er næremer 3 åt og ikke viser symptomer på alergi...for det er det jeg er mest redd for at lex skal få. Caro viste ingen tegn på alergi før han var over 2 år.

Jeg har gangske mye meniger om ting og tang...og jeg veit at det er mange seriøse oppdrettere der ute...de som virkelig bryr seg om rasen de avler på, og som tenker på å få frem best mulige individer både helsemessig og mentalt. Og det er IKKE disse jeg er ute etter..eller er sint på.

Som jeg sa til Lex sin oppdretter når det viste seg at lex hadde midels grad hd.....en oppdretter kan se på hd statestikker...sjekke ledd bakover og side lengs...sjekke det aller meste..men en hund kan ikke selges med garantier....ingen veit hvor hd mv slår ut. Oppdrettern til lex gjør så godt hu kan ut i fra den infon hu har mulighet til å skaffe seg. Er ikke slike oppdrettere jeg er hissig på...

Det er oppdrettere som avler over en lav sko for å tjene penger...som har x antall kull etter pr år..som ikke tenker så mye på at det faktisk er noen som sitter å har ett helvete fordi de sitter med syke hunder...hunder som koster dem både blod svette og tårer. Så lenge de tjener penger. Det som gir meg grøssninger langt inn i sjelen...veit dere hva det er...at en rottis som ikke har bestått fa...kan parres..og få parringen godkjent av Norsk rottweiler klubb. Og det HOLDER med at EN av forelderene har dukka opp på en fa... Veit også at det finnes rottiser der ute som kommer fra søsken hvor de er avlid grunnet sykdom mv...og alikevel så skal hunden parres. Tenker de ikke på valpekjøperne som blir sittende med "regninga". Både penge messig og ikke minst føleses messig?

Det som er HUNDENS verste finende er at den er blitt populær og alle skal ha en hund! Ser daglig folk som ikke burde hatt hund. Som ikke har kontroll eller viser hensyn. Er ikke rart at det blir strengere å strenger lover om og rundt hundehold.

Jeg personlig tror man hadde kommet langt ved å sørge for at de som ønsker seg hund må ta et kurs, og bestå det før man får kjøpe seg hund. Og at NKK faktisk gjør noe ovenfor de som da selger hund til noe som ikke har godt kurs. Da tror jeg nok hundens populæritet hadde sunket noe. Sørge for at folk blir pålagt å gå kurser. Så må kommuner mv sørge for at ting blir tilrette lagt for de som eier hund, med egen omeråder som hunden kan luftes løs. Steder å trene for hundeklubbene som de har i sverige.

Desverre så tror jeg bare må leve med at det vil komme flere tragiske bite episoder med hunder... Her jeg bor er det forbudt å eie mere en 3 hunder når man bor i blokk eller ikke har hage over 2 mål (?). Og det er hel årsbåndtvang. Men det er ingen som følger lovene her jeg bor. Så snar blir det vel forbudt å eie hund her tenker jeg... hva skal man med lover og forskrifter når det ikke får noen konsekvenser å bryte dem?

Nei, nå bør jeg nok finne frem til senga mi....og drømme om en verden hvor folk kjøper hund fordi de vil gjøre noe med dem...er villige til å gjøre en del for å få eie en hund...at det å eie en av disse herlige skapningen faktisk er ett privilegie og ikke en rettighet. Og der hunde eiere tar hensyn til hverandre :)

God natt alle sammen :)

Ingen kommentarer: