Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



tirsdag 3. april 2012

Litt mere info...

Var hos vetrinæren i dag, lex skulle få laserbehandling og jeg svar på noen sp. Det var nok mange som tenkte det samme, at siden det er påske så er det ikke så mange der...så da drar vi ditt. Og det gjorde de alle sammen. Satt å venta i ca 1 t før det ble min tur.

Vel inne fikk jeg prata med Harald Small, fikk forklart at hva stoffskifte gjør og hva den har med bukspytt å gjøre. Fikk en enkel og forståelig forklanring med at stoffskifte påvirker i utangspunktet hele kroppen til hunden. Den virker på cellenivå. Men det er i utganspunket ikke noe som sier at stoffskifte er grunnen til at bukspytt ikke fungerer som den skal akkurat nå.

Så fikk jeg en drøss av tall. På begge blod prøvene som gjelder bukspytt, lå lex over normalen. Den ene skulle vært på 200 for å være normal, der lå lex på 425 tror jeg det var. Så var de en annen hvor normale tall var fra 200-2000 og lex lå på 4000 som indikerer en kraftig ikke bakteriell betenelse av bukspytt.

Harald sa videre at det tydet på at lex hadde fått i seg noe som fikk bukspytt kjertelen til å ta fullstendig av. Planen er å fortsette på diet foret (som ikke ble så sviiiiiiin dyrt som jeg frykta) en stund til, følge vekta til lex , fortsetter lex å gå ned i vekt, så ny blodprøve igjen seinere. Dette for å utelukke at det ikke er en uderliggende sykdom som gjør at lex sliter.

Harald sa også at det hender seg at hunder som sliter litt med mage tarm problemer kan få en akuttbukspytt kjertelbetenelse (ikke bakriell).

Lex har nå også fått noen smertestidlende i tilfelle han får i seg noe som gjør at det blusser opp igjen.

Så nå blir det ofte foring, små mengder avgangen. Så blir det å ta en dag avgangen.

Da veit dere det jeg vet.

Ingen kommentarer: