Dette er siden vår...

Og her vil dere kunne lese litt om hva som skjer i livene mitt. Vel ikke bare våre liv, men livene til de rundt oss også. Venner og bekjente.. å kanskje noen ukjente. Man vet jo aldri hvem man møter på sin vei. Hvis du har lyst til å komentere innlegg i bloggen så er det lov.
Vi har en gjestebok også, og vi blir veldig glade hvis du skriver en liten hilsen i den.



søndag 11. april 2010

Stolt og ny motivasjon :)

De siste dagene har hvert ganske hektiske, men instressante og lærerike. Det hele startet på torsdag hvor jeg starta på oppgradering til Mental Hundbeskrivelse (MH) figurant. Jeg er godkjent som Funksjons analyse (FA) figurant. Og når jeg blir stor så skal jeg bli mentaltest dommer.

Tilbake til kurset, torsdagen bestod av teori, og jeg fikk beskrevet det ene momente som er på MH som ikke er på FA og det er avstands lek. De andre på kurset skulle bli FA fig,og MH fig, jeg kan jo de momentene de skulle igjenom og jeg fikk gleden av å demonstrere alle momentene i testene og beskivelsen hvor figurant er momentet. Og det er ETT moment jeg ikke er noe særlig komfortabel med og det er noe som heter sosial kamp. For de som har sett en test så er det den figuren som kommer ut bake ett skjul og som gjør utfall mot hunden. Jeg sliter så fælt med å få til den og vær gang jeg tenker på det momentet og meg figurere...så går jeg regel rett i varnglås. Jeg får en puls på minst 200, vansklig med å puste, og har det veldig IKKE bra. Jeg kan gå å grue meg flere uker i forveien av en FA jeg skal være fig på, å håpe at jeg slipper å figurere på sosial kamp. Jeg har det særiøst vondt.

På fredagen begynner jeg med å vise momente store hare, da løper man sikksakk med noe over seg slik at hunden ikke ser at det er ett menneske. Den trives jeg med, selv om en belgisk gjeterhund beit meg på det momente så er jeg trygg på det og hadde ikke store problemer med å vise de andre som skulle bli figuranter på det. Men det neste, som var sosial kamp....den satt ekstreeeemt langt inne. Jeg sa til meg selv før jeg dro på fredagen, at for jeg spørsmålet om jeg kan ta den så gjøre jeg det til tross for at jeg antalgligvis ikke vil få den til i det hele tatt. Da får de figurantene som skal lære det momente se hvordan det ikke skal gjøres. Jeg starter og greier å gjøre akkurat de sammen feilene som første gangen jeg prøvde det...jeg snubler og bommer og glemmer å se der hunden skal sitte osv. Det skal sies at jeg ikke har gjordt sosial kamp på 4 år, har ikke gjordt den siden jeg var på figurant kurs for å bli FA godkjent fig.

Men jeg gjør den! Sverre Kirkemo som var instrukøren på kurset veit VELDIG godt at jeg ikke liker den og så det på hele meg. Før jeg starter sier han "det er dette vi vokser på". Jeg får tilbake mld på det jeg har gjordt og husker jeg ikke helt feil så er det å få stabla beina rett og huske å se på hunden så er sosial kampen min bra den. Fin tilbake meldig å få det. Men helt helt ærlig, sånn i etter tid, (vel litt da også) så var jeg så stolt av at jeg hadde utført en ting som gjør at jeg ligger søvnløs i flere netter etter hverandre, ikke greier jeg å spise, går bare med ekstremt mye angst. At jeg ga fulstendig begn i om jeg ville greie å bli MH fig eller ikke! Jeg hadde greid å gjøre noe jeg ALDRI hadde trodd at jeg ville tørre å prøve igjen noen gang! Dette er for meg en seriøs stor seier.

Jeg tror Sverre skjønte hvor mye det kosta meg, for når jeg kommer bort etter på får jeg en god klapp på skuldern. De andre gir meg også positive tilbake meldiger på at jeg gjør en øvelse de ser at jeg ikke er veeeldig konfortabel med! Det gjør godt, og det er utrolig koslig å få de tilbake meldingene spesielt når det er ting man sliter med.

Så skal jeg få prøve meg på den øvlesen som mangler på FA, avstands lek, jeg har figurert mye på spøklsene på FA og dermed så gikk jeg ut stiv som en stokk, og det blir litt slik å sånn. Liten utladning etter sosial kamp. Uten det teite knappetelte (det man skjuler litt den mensklige delen, så har jeg bevegelsene inne. Så på lørdagen så har Sverre med noe som er lettere å figurere med og etter ett par gjenomføringer så får jeg tommern opp. Jeg er glad for at jeg fikk de gjenom kjøringene slik at det momenteikke blir som sosial kamp momentet. Og det bestemte jeg meg for før jeg dro på lørdag at jeg skulle fig til jeg var trygg på det jeg gjorde :) Så hvis jeg ikke har misforstått intruktøren helt, og man kan fig på offseiell MH som ikke godkjent fig..så er jeg kommet enda ett steg på veien til å bli mental testdommer :)

Etter å ha avslutta MH momentet bar det straka vegen til enebakk og lydighetskurs, men Hege...øhhhh husker desverre ikke etter navnet hennes, (hu er på landslaget i lydighet og hunden hennes heter gustav, hvis noen av leserne av bloggen husker etter navnet hennes send meg det, eller skriv på på kommentarer :)) å prøve å få med seg litt tips hist og her. Var veeldig sliten, sov bare 1 t natt til lørdag, så det var litt tungt å få med seg alt. Men i dag der imot, etter å ha sovet 8 timer, så fikk jeg en hel masse tips og vink...og har no finni en helt ny motivsjon til å trene lp :)

Nå er det 2 trøtte å slitne gutter som er glad for at morgen dagen er ledig til å sove lenge og komme litt inn i vante rutiner igjen i en ukes tid, før jeg skal figurere i 5 dager med start på lørdag.

Dette har hvert en kjempe fin helg og ikke minst lærer rik :) Nå ska jeg finne frem litt sjokoladekake, finne frem vanilje is....og bare kose meg over den seiern jeg tok over angsten på fredag:) Er utrolig stolt av den seiern for jeg det har hvert det de sier i sporten..en orntlig jobbe seier :)

Ønsker alle en fantastisk uke..håper god været holder seg:) Ha en fin fin søndags kveld videre :)

2 kommentarer:

Skattejegeren sa...

Bra jobba Jimmy. Gratulerer

Marianne sa...

Hege Johnsen heter hun:)
Takk for en koselig helg på kurs;)
Voff og klem fra Marianne og Birk